Preskočiť na obsah
Domovská stránka » Blog » Predaj pozemku pod cenu: Ako sa tomu vyhnúť a kedy je to nevyhnutnosť?

Predaj pozemku pod cenu: Ako sa tomu vyhnúť a kedy je to nevyhnutnosť?

g9d37aeed3edf038a6b9494a58b090cd128383865233731bac71b4aacf1323127554a0d9eb6f779676c0c63d47264bb142424525e09798a9ebce0b567cd39a356_1280-5836815.jpg

Predaj pozemku pod cenu môže byť niekedy nevyhnutnosť?!

Chcete vedieť, ako sa tomu vyhnúť?

V tom prípade ste na správnom mieste!

Predaj pozemku pod cenu nemusí byť vždy nevyhnutnosť!

Nasledujúce riadky vám poskytnú užitočné rady, tipy a tiež triky, ako si zostaviť plán a ušiť na mieru stratégiu vhodnú pre predaj vášho pozemku. Takáto stratégia vám pomôže minimalizovať riziko predaja pozemku pod cenu.

Pre väčšinu majiteľov pozemkov je jeho predaj stresujúcim procesom, najmä, ak si nechcú nechať ujsť potenciálny zisk, o ktorý by mohli v prípade predaja pozemku pod cenu prísť.

Avšak týmto obavám sa dá veľmi efektívne predísť. S niekoľkými dobre premyslenými krokmi a zodpovedným prístupom je možné riziko predaja pod cenu znížiť a maximalizovať tak možný zisk.

V ďalších riadkoch si rozoberieme niekoľko zásad, ako taký výsledok dosiahnuť…

1.Stanovte svojmu pozemku realistickú cenu

POZOR! Toto je úplný základ!

Prvým a najdôležitejším krokom je stanoviť vášmu pozemku realistickú cenu. Stanovenie správnej ceny je kľúčový faktor hrajúci zásadnú rolu v úspešnom predaji podľa vašich predstáv.

Pretože cena je jeden z hlavných faktorov, ktorý ovplyvňuje konečný výsledok predaja je dôležité, aby bola realistická a konkurencieschopná voči ostatným pozemkom, ktoré sú v ponuke na predaj na realitnom trhu.

Najmä preto, že cena je pre rozhodnutie potenciálnych kupujúcich najrozhodujúcejšia konštanta v porovnaní z celkovým stavom a parametrami pozemku, je to o to dôležitejšie.

V správnom stanovení ceny vám veľmi pomôže, ak vezmete do úvahy faktory, ktoré na hodnotu pozemku vplývajú najviac zo všetkých. 

Veľkosť pozemku, jeho poloha, prístup k základným službám a infraštruktúre je vo väčšine prípadov rozhodujúca. 

Tieto parametre vám totiž pomôžu v skúmaní podobných pozemkov v danej lokalite a poskytnú vám dobrý náhľad na to, aká cena je za váš predaj primeraná. 

Spôsobom, ktorý si rozoberieme nižšie budete schopný určiť reálnu trhovú cenu vášho pozemku, ktorá bude pre vás najrozhodujúcejšia zo všetkých ostatných predajných faktorov!

RADA: Vyvarujte sa stanoveniu premrštenej predajnej ceny. Honba za čo najvyšším ziskom je kontraproduktívna. Predaj pozemku pod cenu vo väčšine prípadov zapríčiní práve táto obrovská predajná chyba. Stanovenie príliš vysokej a nereálnej ceny vás ju donúti skôr či neskôr pre nezáujem potenciálnych kupcov znížiť. Niekedy dokonca až pod úroveň jej reálnej trhovej hodnoty.

1.Začnite z výskumom trhových cien pozemkov podobných tomu vášmu

Prvé, čo budete musieť urobiť je získať informácie o cenách podobných pozemkov v lokalite, kde pozemok predávate. To môžete uskutočniť dvoma spôsobmi…

Prvým spôsobom je, že sa v tomto obrátite na realitné kancelárie, ktoré vo vašej oblasti pôsobia a môžu vám garantovať, že lokálny trh a jeho podmienky dobre poznajú a špičkovo vám poradia.

Alebo použite online platformy na vyhľadávanie nehnuteľností. To sú tzv. realitné alebo inzertné portály vhodné na inzerovanie nehnuteľností.

TIP: Použiť môžete napríklad tieto: nehnutelnosti.sk, topreality.sk, reality.sk, zoznamrealit.sk

2.Posúďte unikátne charakteristiky vášho pozemku

Predtým, než začnete porovnávať vlastnosti vášho pozemku z inými zamyslite sa, ktoré unikátne charakteristiky by mohli ovplyvniť jeho hodnotu.

Zamerajte sa na tieto:

  • Veľkosť pozemku 
  • jeho poloha v rámci lokality
  • prístup k dopravnej a občianskej obslužnosti
  • blízkosť k základným službám (ako školy, obchody, nemocnice, rekreačné centrá)

Tieto všetky a aj mnohé ďalšie faktory určujú jeho cenu… 

3.Kontrastujte s nedostatkami a výhodami vášho pozemku

Buďte realistický!

Aj voči nedostatkom, ktoré váš pozemok môže mať…

Ak má váš pozemok nevýhody, ako napríklad príliš strmí terén alebo neupravenú prístupovú cestu, môže to ovplyvniť jeho cenu.

Na strane druhej, ak má váš pozemok výhody, ako napríklad nádherný výhľad, dobrá poloha v rámci lokality, prístup k vode a podobné „vychytávky“, môžete očakávať vyššiu cenu.

4. Buďte pri oceňovaní svojho pozemku flexibilní

Aj keď už máte dlhšiu dobu svoju predstavu o cene, môže sa ukázať, že trhové podmienky alebo záujem kupujúcich budú nakoniec iné. 

Byť otvorený rôznym ponukám a diskutovať so záujemcami o cenách môže zvýšiť vaše šance na uzavretie výhodnej dohody predaja pre vás, ale aj protistranu.

Zvoliť radšej konzultáciu z odborníkom?

Určovanie resp. stanovovanie trhovej ceny pozemku je veľmi citlivá záležitosť a závisí od mnohých detailov. 

Konzultovať tento nadmieru dôležitý krok so skúseným realitným agentom (najlepšie so špecialistom na pozemkové transakcie) alebo súdnym znalcom z odboru stavebníctva môže byť pre odhad hodnoty nehnuteľnosti neskutočne užitočné. 

Títo odborníci majú prístup k informáciám a analytickým nástrojom, ktoré im umožňujú stanoviť reálnu cenu pozemku na základe komplexnej analýzy trhu.

Cena pozemku je kľúč!

Správne ocenenie pozemku je kľúčové pre prilákanie potenciálnych kupcov, pretože cena nehnuteľnosti je najúčinnejší propagačný nástroj na realitnom trhu.

Vykonanie dôkladného výskumu trhu je pre váš predaj najdôležitejšie. Posúdenie unikátnych charakteristík a vlastností vášho pozemku ešte viac. A v spojitosti s prispôsobeným sa aktuálnym trhovým podmienkam vám môžu pomôcť dosiahnuť spravodlivú a konkurencieschopnú cenu. Minimalizujete tak riziko a predaj pozemku pod cenu skôr neuskutočníte.

Viac na túto tému sa dozviete v našom osobitom článku: ako stanoviť cenu pozemku.

3. Zvoľte správnu propagáciu predaja vášho pozemku

Vytvoriť si efektívnu marketingovú stratégiu pri predaji pozemku vám pomôže prilákať viac záujemcov a predbehnúť tak konkurenciu, ktorá pozemky na predaj bude ponúkať tiež.

Na propagáciu by ste mali využiť správny marketingový mix a zvoliť rôzne propagačné platformy, reklamné kampane a iné prostriedky na zvýšenie viditeľnosti ponuky vášho pozemku. 

Dobrý marketingový plán je kľúčový pre úspešný predaj pozemku, čo v konečnom dôsledku vedie k zvýšeniu ceny vášho pozemku na realitnom trhu.

1.Využite online platformy a sociálne médiá

Internet je jeden z najefektívnejších nástrojov na zvýšenie viditeľnosti vašej ponuky pozemku na predaj.

Zaregistrujte sa na realitných portáloch a vystavte svoj pozemok na predaj. Okrem toho môžete použiť aj sociálne siete. Napríklad Facebook a rôzne skupiny predajcov a kupcov nehnuteľností je celkom dobrý nástroj, ako zdieľať informácie o vašom pozemku.

Príspevok s fotografiami, videami a zmysluplným popisom plným smerodajných informácií vám pomôže prilákať pozornosť a zvýšiť záujem potenciálnych kupujúcich.

2.Naplánujte si reklamnú kampaň

Investovať financie do reklamnej kampane môže byť účinným spôsobom, ako zvýšiť povedomie o predaji vášho pozemku. 

Zvoliť si môžete online alebo aj off-line reklamnú kampaň. 

Na inzertných portáloch môžete zvoliť kampaň zvýrazňovania a topovanie vášho inzerátu v pravidelných intervaloch, aby ste ho udržali vždy na popredných priečkach až do jeho predaja novému vlastníkovi.

Môžete si vybrať aj služby reklamnej agentúry, ktorá vám vytvorí stratégiu a spropaguje ponuku vášho pozemku pomocou platených (online či off-line) kampaní. 

Aj tradičné formy reklamy sú možnosť. Letáky do schránok alebo inzerát v miestnych novinách je už síce dlhšiu dobu v úzadí (pre zníženú efektivitu a iné možnosti propagácie), ale aj tento spôsob vám môže priniesť kupujúceho až „predo dvere“.

3.Profesionálne fotografie pozemku a dobre napísaný popis inzerátu sú alfa a omega

Prvý dojem, ktorý získa potenciálny kupca z vášho pozemku je kľúčový. A prvý dojem vzniká pri prvom kontakte z nehnuteľnosťou, ktorou je zväčša reklama.

Je dôležité, aby ste mali na propagáciu vášho pozemku pripravené kvalitné fotografie, ktoré ho prezentujú v najlepšom svetle.

Dobrý popis pozemku je takisto dôležitý, ako fotografie. Pomôže vám zdôrazniť jeho výhody a unikátne charakteristiky. Rovnako, ako fotky má za úlohu presvedčiť záujemcov, aby sa začali o kúpu zaujímať.

4.Sledujte výsledky a prispôsobte stratégiu svojim možnostiam

Ak si zvolíte viaceré kanály propagácie vášho pozemku, každý deň sledujte výsledky vašej marketingovej stratégie.

Na základe týchto výsledkov upravte svoj propagačný plán a investujte do neho viac. Skúste si zvoliť jeden, ktorý vám zabezpečuje najväčšiu viditeľnosť a na ten sa zamerajte najviac. 

2. Dôkladne pozemok pripravte

Pred začatím predaja je nevyhnutné, aby ste venovali čas a úsilie dôkladnej príprave vášho pozemku. Pozemok musí byť pripravený tip top… 

Tento krok vám pomôže zvýšiť jeho atraktivitu a tým aj jeho hodnotu. To vám spolu s ostatnými faktormi prispeje k úspešnému procesu predaja. Predaj pozemku pod cenu nemusí byť potom až tak vzdialený výsledok.

Aby ste boli aj pri príprave pozemku na predaj čo najefektívnejší, je potrebné vykonať nasledujúcich pár trikov:

1.Odstráňte z pozemku rušivé elementy

Prvým krokom pri príprave pozemku je identifikovanie a odstránenie akýchkoľvek rušivých faktorov, ktoré by mohli potenciálnych kupujúcich odradiť. 

Odstráňte odpadky, neudržiavanú vegetáciu a zbytky schátraných konštrukcií stavieb. Keby ste totiž tieto prvky na pozemku ponechali, mohli by pôsobiť neesteticky a znížiť tak jeho hodnotu.

2.Opravte a zrealizujte údržbu infraštruktúry

Skontrolujte stav a funkčnosť infraštruktúry na pozemku, ako sú prístupové cesty, ploty, vodovodný a kanalizačný systém a podobne.

Ak sa na pozemku nedostatky nachádzajú a sú potrebné opravy alebo údržba, vykonajte ich pred začatím predaja. Infraštruktúra v dobrom stave buduje dôveru kupujúcich a zvyšuje vaše šance na výhodný predaj.

3.Vyčistite a upravte hranice pozemku

Pred prezentovaním vášho pozemku potenciálnym kupcom sa musíte uistiť, že územné hranice vášho pozemku sú dobré viditeľné, označené (napr. ploty, tyčky alebo kolíky) a čisté. Odstrániť burinu, kríky a iné prekážky z hraníc pozemku zlepší celkový dojem a umožní potenciálnym kupujúcim presne vidieť rozsah a rozlohu pozemku.

TIP: Ak investujete do prípravy pozemku, vyplatí sa vám to vo forme vyššej ceny a rýchlejšieho predaja!

4.Pri obhliadkach a jednaniach o cene buďte čo najviac flexibilný

Flexibilita voči potenciálnym kupujúcim je pri plánovaní osobných prehliadok a následných jednaniach o predajnej cene viac, ako významným prvkom. 

Byť pripravený kedykoľvek ukázať záujemcom pozemok naživo a diskutovať s nimi o prípadných podmienkach predaja môže viesť k uzatvoreniu výhodnej a rýchlej dohody pre obe strany z jedným z nich. Takže musíte byť tak trochu aj dobrý obchodník a vyjednávač v jednej osobe.

1.Buďte otvorený rôznym ponukám

Keď vám od potenciálnych kupcov začnú prichádzať ponuky, buďte otvorený voči každej. Dobre nad každou jednou porozmýšľajte a zvážte, či ponuka je alebo nie je pre vás výhodná. 

V ponuke zohľadnite každý jeden faktor! No najmä nasledujúce budú pre vaše rozhodnutie kľúčové…

Sú to tieto:

Proti ponuka kupujúceho

Aj keď by sa vám niektoré proti ponuky na cenu zdali menej výhodné, môžu obsahovať ďalšie výhody, ktoré vám predaj uľahčia, urýchlia alebo oboje naraz. Zvážte ich!

Realizácia platby za kúpu

Jednou takou výhodou je napríklad realizácia platby za kúpu prostredníctvom hotovosti. Ak má potenciálny kupujúci pripravené financie na platbu v hotovosti, predaj bude zrealizovaný rýchlejšie, ako keby si mal žiadať na financovanie kúpy peniaze od banky. Vyhotovovanie znaleckých posudkov pre banku a následný proces schválenia (alebo aj nie) vie predlžiť dobu uzavretia predaja (niekedy až) v nedohľadne. 

Podmienky kupujúceho

Za výhodné podmienky predaja sa považuje napríklad to, že potenciálny kupujúci nebude vyžadovať odovzdanie pozemku v tip top stave, alebo mu nebude prekážať taká vec, ako je nezameraný pozemok, dostatočne neupravený terén pozemku alebo žiadnym spôsobom neohraničený pozemok. V tom prípade kupujúci na seba preberie dodatočné náklady spojené s pozemkom, výmenou za požiadavku o niečo nižšej predajnej sumy.

Flexibilita kupujúceho

Rýchle rozhodnutie sa o kúpe a uzavretie dohody sa považuje za dobré znamenie. Signalizuje to, že záujemca je pre kúpu vášho pozemku odhodlaný a nad mieru motivovaný obchod čo najrýchlejšie uskutočniť.

2. Diskutujte o podmienkach predaja

Buďte pripravený diskutovať o rôznych aspektoch predaja. Cena, termíny podpisu zmlúv, platobné podmienky a podmienky financovania sú tými najdôležitejšími.

Ak budete musieť prehodnotiť svoje požiadavky a prispôsobiť sa situácií, aby ste dosiahli naozaj výhodnú dohodu, urobte tak.

3.Hľadajte kompromisy

Flexibilita pri predaji pozemku zahŕňa aj schopnosť nájsť kompromis. Kompromisom sa zrejme žiadny predaj pozemku nevyhne. 

Väčšinou platí fakt, že predajcovia, ktorí nechcú s potenciálnymi kupujúcimi kompromis nájsť, predaj nezrealizujú, alebo to bude trvať veľmi dlho.

Možno budete musieť obetovať niektoré požiadavky, ktoré na predaj máte a urobiť niekoľko ústupkov v záujme dosiahnutia dohody. Ak však nájdete aspoň s jedným záujemcom spoločný bod dohody, kde budú obe strany spokojné, uzavriete predaj za výhodných podmienok. A to veľmi rýchlo.

4.K jednaniam o pozemku majte profesionálny prístup

Je viac, ako dôležité mať profesionálny a pozitívny prístup k potenciálnym kupujúcim. Prejavte záujem o dôvod ich kúpy a aj o ich potreby a požiadavky spojené s kúpou pozemku. Snažte sa nájsť spoločné riešenia, ktoré vám budú obom vyhovovať. 

Všetky informácie a náležitosti ohľadne skutkového a právneho stavu pozemku komunikujte otvorene a transparentne. Hlavne sa vyhnite konfliktom a nejasnostiam!

TIP: Buďte vždy pripravený prispôsobiť sa situácií a zvážiť rôzne možnosti, aby ste dosiahli úspešný predaj pozemku. To, či predaj pozemku zrealizujete alebo nie, nezáleží len od vás!

Záleží predaj pozemku pod cenu od zlého času na realizáciu?

Je výber správneho obdobia na predaj pozemku iba mýtus?

Pri predaji pozemku je to trochu iné, ako pri predaji domu, či bytu. Kým pri ostatných nehnuteľnostiach je výber vhodného obdobia až na pár drobností nepodstatný, pri pozemku to tak celkom nie je.

Vybrať si správny čas predaja môže mať vplyv na konečný výsledok transakcie. Niektoré obdobia v roku a rôzne situácie na realitnom a finančnom trhu môžu byť pre vás výhodnejším momentom na realizáciu. Odvíja sa to, najmä, od miestnych podmienok, ale aj sezónnych faktorov.

Napríklad sú to tieto faktory:

Trhové podmienky

Aktuálne podmienky na trhu s nehnuteľnosťami vo vašej oblasti môžu ovplyvňovať dopyt po pozemkoch. Zistite, kedy je tento dopyt výrazne väčší. Určité ročné obdobia sú na to vhodným adeptom.

TIP: Obráťte sa s pomocou na miestne realitné kancelárie alebo pravidelne sledujte webové stránky, či televízne kanály venujúce sa téme nehnuteľností pre čo najaktuálnejšie informácie.

Sezónne faktory

V niektorých lokalitách môžu mať sezónne faktory obrovský vplyv na dopyt a ponuku. Ceny môžu skákať hore aj dole

Nižšie nájdete pár príkladov:

Letné prázdniny

Výhoda: V oblastiach s dobrými školami by mohol byť dopyt po kúpe pozemku vyšší počas letných mesiacov, keď sa rodiny snažia nájsť nové bývanie ešte pred začiatkom roka.

Nevýhoda: Veľa ľudí je odcestovaných na dovolenkách a tak môže byť počet záujemcov nižší, ako obyčajne. 

Zima

Výhoda: Potenciálny kupujúci majú viac času na rozmýšľanie o kúpe pozemku, ako v iných obdobiach. Keďže možností na aktivity veľa nie je. Preto sa viac pozerajú a dôkladne si vyberajú, aký pozemok by si chceli kúpiť.

Nevýhoda: Nevyspytateľné počasie a chladné mrazivé dni, znemožňujú akúkoľvek prípravu pozemku na predaj.

Obdobie Jari

Výhoda: Počasie začína byť po zimnom období krajšie a stálejšie a potenciálny kupujúci majú lepšiu náladu na realizovanie transakcií.

Nevýhoda: Príroda sa prebúdza zo zimného spánku a vegetácia začína bujnieť. To vám môže skomplikovať prípravy na predaj pozemku a jeho údržbu počas predaja.

 

Ekonomické, záujmové a politické udalosti

Pred začatím predaja, aj počas neho pravidelne sledujte ekonomické a politické udalosti, ktoré by mohli ovplyvniť trh s nehnuteľnosťami. 

Zmeny v legislatíve alebo záujmové udalosti, ako zlepšenie dopravnej infraštruktúry, alebo skvalitnenie občianskej vybavenosti v danej lokalite zrejme povedie k zvýšenému záujmu o vaše pozemky.

Osobná situácia a predajné okolnosti

Zvážte aj vašu životnú situáciu. Možno máte časové obmedzenie, alebo konkrétne dôvody, prečo potrebuje predávať pozemok v určitom období. 

Ak potrebujete obchod s vašou nehnuteľnosťou zrealizovať rýchlo, zrejme predaj pozemku pod cenu budete musieť akceptovať. No nie je to samozrejmosť. Keď je napríklad po pozemku obrovský dopyt, ktorý ďaleko preváži ponuku, predaj budete schopný z väčšou pravdepodobnosťou uskutočniť rýchlo a aj za veľa peňazí. Takéto situácia však nie sú bežné!

Ako to je, ak realizujete predaj pozemku do 5 rokov od jeho nadobudnutia?

Predaj nehnuteľnosti do 5 rokov od jej nadobudnutia je všeobecne zdaňovaním príjmom. Daň z predaja nehnuteľnosti do 5 rokov je zdanená minimálne príjmom z tohto predaja. Preto, ak sa rozhodnete predávať pozemok do 5 rokov od jeho nadobudnutia, predaj pozemku pod cenu je pre vás nevyhnutne akceptovateľným výsledkom.

Spolupracovať s realitnou kanceláriou alebo nie?

Je potrebné spolupracovať s kvalifikovaným zástupcom, aby ste minimalizovali pravdepodobnosť, že predaj pozemku pod cenu bude váš nevyhnutný výsledok?

Toto je otázka, ako sa vraví za všetky peniaze…

Obecne platí, že spolupráca s kvalifikovaným zástupcom je stávka na istotu. No keď tento článok píšeme z pozície kancelárie, ktorá sa špecializuje aj na predaj pozemkov, musíme poznamenať, že nie každý sprostredkovateľ vie realizovať skutočne úspešné transakcie s pozemkami.

Obzvlášť predaj pozemkov si vyžaduje „nejaké tie“ skúsenosti, ku ktorým sa dopracujete len, keď ste takýto typ predaja už realizovali. A to viacej krát.  

Tiež je potrebné byť neustále v obraze a sledovať všetko, čo sa týka pozemkových transakcií a stavu na realitnom a finančnom trhu. Tiež treba poznať územný plán konkrétneho mesta, či obce a mať prehľad o nadchádzajúcich stavebných a realizačných projektoch v danej lokalite. 

Poznať zákony a vyhlášky spojené s pozemkovými záležitosťami je takisto nevyhnutnosť! A takto by sme vedeli pokračovať ešte pár riadkov, čo všetko je pre odbornosť v predaji pozemkov potrebné dosiahnuť… 

Odporúčanie na záver

Po týchto informáciách asi uznáte, že človek, ktorý doteraz neuskutočnil žiadnu transakciu s pozemkom nemôže mať dostatok skúseností, aby predaj zrealizoval úspešne. Teda nie pod cenu a z množstvom komplikácií. 

Ani tí najväčší odborníci na túto problematiku neuskutočnili svoje prvé predaje na sto percent. A my tiež nie!

Preto vám odporúčame s kvalifikovaným realitným zástupcom spolupracovať. Nie len že na seba preberá zodpovednosť za konečný výsledok, ale aj za vás hradí takmer všetky výdavky a poplatky týkajúce sa predaja pozemku v rámci jeho provízie za štandardné služby.

Je potrené si ALE vybrať správne! Pamätajte na to…

 

A sme takmer na konci tohto článku…

Dúfame, že vám predchádzajúce riadky poskytli dostatok informácií a vy sa budete schopný rozhodnúť, či predaj pozemku pod cenu zrealizujete alebo sa tomuto výsledku vyhnete.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *